Temat zajęć - Baw się częściami mowy - powtórzenie i utrwalenie wiadomości
Czas trwania : 45 minut Cele operacyjne : UCZEŃ * umie oddzielić części mowy od częsci zdania * rozróznia poszczególne części mowy oraz poprawnie określa ich formy gramatyczne *potrafi wskazać te , które są i nie są odmienne *buduje zdania pojedyncze z podanych części mowy * znajduje czasownik , zna i uświadamia sobie jego funkcję zdaniotwórczą * porządkuje i systematyzuje wiadomości o częściach mowy
Cele nieoperacyjne : UCZEŃ * uświadamia sobie , że przez zabawę może doskonale przyswajać sobie , utrwalać i systematyzować wiedzę * dba o poprawność językową , tym samym wyraża szcunek dla języka
Metody pracy : heureza , zajęcia praktyczne , zabawy i gry dydaktyczne
Formy pracy :praca w grupach , jednostkowa i zbiorowa
Środki dydaktyczne : konwencjonalne ( zeszyt ) , zestawy przygotowane przez nauczyciela służące do realizacji tematyki lekcji
PRZEBIEG LEKCJI
Część wstępna :
1, Krótkie przypomnienie o tym czym są części mowy i do czego służą 2. Sprawdzenie pracy domowej ( pisownia przysłówków z przeczeniem nie ) 3. Uporządkowanie chaosu czyli oddzielenie częsci mowy od części zdania
Część zasadnicza :
1. Zapisanie tematu lekcji . 2. Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę z częściami mowy : RYBKAMI AGNIESZKO TRUSKAWKACH ( napisy w kolorze czerwonym ) ODWIEDZILIŚMY PŁYNĘ USŁYSZĄ ( żółtym ) NAJSTARSZY WESOŁYMI CIEKAWSZA ( niebieskim ) DWA PIĄTY TRZYNAŚCIORO ( różowym ) CIEKAWIE ŹLE NAJCISZEJ ( zielonym ) NAD PRZY OBOK ( czarnym ) GDYŻ I PONIEWAŻ ( czarnym )
* wstąp do właściwej grupy , np. rzeczowników , czasowników itp.( dzieci dobierają się w grupy ) * wspólnie w grupie określają wsystko co dotyczy danej częsci mowy , np. w grupie rzeczowników wskazują liczbę , rodzaj , przypadek rzeczownika
3. Jedna osoba z każdej grupy prezentuje jeden przykład dotyczący wybranego wyrazu i zapisuje go na tablicy udzielając wyjaśnień . Pozostali uczniowie zapisują to w zeszytach .
4. Gra w INTELIGENTA . Reguły gry są identyczne jak w grze w Państwa Miasta , jednak zamiast typowych rubryk wprowadza się części mowy i nauczyciel proponuje literę , na którą powinien się zaczynać wyraz , np.
rzeczownik czasownik przymiotnik liczebnik przysłówek przyimek spójnik
PIŁKA PIECZE PŁOCHY PIĘĆ PIĘKNIE PO PONIEWAŻ
D
Z
K
Zabawa toczy się w zespołach dwuosobowych , która para skończy pierwsza i nie popełni błędu otrzymuje plusa .
5. Kolejne zadanie polega na tym , że co druga para uczniów otrzymuje kartkę z poleceniem ułożenia zdania z podanych części mowy :
* 2 rzeczowniki czasownik wyr . przyimkowe spójnik
* 1 rzeczownik przymiotnik czasownik wyr, przyimkowe
* rzeczownik przysłówek czasownik wyr . przyimkowe
* 3 rzeczowniki 1 spójnik czasownik wyr. przyimkowe
* 2 czasowniki przymiotnik przysłówek 2 rzeczowniki wyr. przyimkowe
a pozostałe pary określają części mowy w podanych zdaniach :
* Napiszę doskonale sprawdzian z języka polskiego . * Bardzo lubię przyjaznych i radosnych ludzi . * Na parkingu przed blokiem stoi sześć nowoczesnych aut . * Podłoga i sufit były wyjątkowo brzydkie .
Para , która wywiąże się z obowiązku bezbłędnie nagrodzona zostanie plusami .
PRACA DOMOWA
Uzupełnij rubryki INTELIGENTA trzema przykładami na dowolnie wybrane litery .
PRZYGOTOWAŁA KATARZYNA WOCIAL nauczycielka Szkoły Podstawowej w Ołdakach
|